Mediekritik

Hur tänkte de nu?

För någon månad sedan valde Expressen och Aftonbladet att namnge SVT-profilen Ola Lindholm som var misstänkt för narkotikabrott. I dag ser jag i Expressen och Aftonbladet att en “riksbekant radioprofil från Sveriges Radio” är åtalad för att ha våldtagit ett barn. Det är vanskligt att värdera olika brott mot varandra men i mina ögon är det i alltid värre att våldta ett barn än att bruka narkotika.

Ändå har Expressen och Aftonbladet valt att inte namnge den åtalade den här gången. Var finns logiken?

Intressant? Läs vad andra har skrivit om , , , , , .

Om sport-”journalistiken”

Landslagsspelaren Oscar Wendt ska flytta från klubben FC Köpenhamn till Borussia Mönchengladbach i Tyskland. Det är inte så konstigt men en snabb titt på Expressens artikel visar hur kass sportjournalistiken kan vara ibland.

 

Det är inte så konstigt för fotbollsspelare byter ju som bekant klubb då och då men om man scrollar ner lite kommer man till följande:

 

Först var han på väg till Lissabon. Sedan till Feyernoord. Sedan till Köln. Men så hamnade han alltså i Mönchengladbach.

Det vore trevligt om sportjournalistiken kunde rapportera om mer än vem som vann vad och massa rykten. Med tanke på hur viktig idrotten är i ett socialt sammanhang och hur mycket pengar det finns där så borde det finnas en hel del att gräva i.

Intressant? Läs vad andra har skrivit om , , , .

SVT fyller hårdrockskvoten för fem år till

SVT rensar i tablån den 3 juli när Metallica, Anthrax, Slayer och Megadeth spelar på Ullevi och sänder hela spelningen direkt. Vi hårdrockare har det minsann inte lätt. Ja men vadå, kanske du säger, de sänder ju hela spelningen och de sände ju hela Iron Maidens spelning på Ullevi 2005!

SVT behandlar sin musikbevakning som många friskolor gör med gymnastiken. Det är dyrt att bygga en gymnastiksal men lagen kräver att eleverna har rätt till ett visst antal gymnastiktimmar varje år så friskolorna löser det genom hyra en gymnastiksal en eller ett par veckor och trycka in hela årets gymnastikundervisning där på en gång. De bryr sig inte om att tanken med gymnastik är att ge eleverna återkommande och regelbunden träning, det enda som är viktigt är att fylla kvoten. SVT gör likadant med sin musikbevakning.

För ungefär tio år sedan hade SVT sin hårdrocksnatt vilket var precis vad det låter som, de sände hårdrock hela natten. Efter det fick hårdrockarna det fantastiska programmet Rundgång år 2006 där Melker Becker och Mattias Lindeblad fick åtta avsnitt på sig att visa sin kärlek till musiken som de, jag och hundratusentals andra i Sverige älskar. Den som undrar om det blir någon fortsättning hänvisas till SVT:s hemsida som pratar om att programmet gjorde succé men…

Mönstret är tydligt, SVT gör mastodontsatsningar på hårdrock under en dag för att sedan kunna strunta i det i fem år innan det är dags för nästa mastodontsatsning. Det där med TV i allmänhetens tjänst gäller dem som gillar Madonna och Coldplay men var tog alla andra vägen?

Intressant? Läs vad andra har skrivit om , , , , , , .

Expressen och GP skriver mer.

Re-write på en re-write

När jag gick på journalisthögskolan fick vi lära oss hur användbart det är att rerajta (ett verb på uttrycket re-write). Det går ut på att man kollar utländska tidningars hemsidor för att hitta nyheter och så gör man en egen grej av något man hittar. Egen grej kanske är att överdriva, oftast handlar det om att översätta till svenska. Det är ett snabbt och enkelt sätt att se till att tidningens hemsida uppdateras ofta eller att fylla ut lite yta i papperstidningen.

Som många andra idealistiska blivande journalister förvånades jag och mina klasskamrater detta av två skäl:

  1. Det rör sig om en stöld på en annan journalists arbete.
  2. Om det är något fel i den ursprungliga artikeln för man vidare felet.

Jo, det höll lärarna med om men “så gör alla”, det hade lärarna rätt i men det går inte desto mindre att diskutera det lämpliga i det.

Sarah Palin kandiderar

Några svenska medier rapporterar att Sarah Palin förmodligen kommer att kandidera i republikanernas primärval. Det rör sig bland annat om Aftonbladet, Blekinge Läns Tidning, Dagens Nyheter och Dagen (ej på nätet). Tidningarna nämner att Sarah Palin har planerat en bussturné och köpt ett hus i Arizona där hon enligt spekulationerna ska ha sitt kampanjhögkvarter då hemstaten Alaska ligger för långt bort.

Jag misstänker att informationen från början kommer från den här artikeln i New York Times för allt som de svenska tidningarna nämner finns i den artikeln.

Nu har det dock skruvats ett varv till för Expressen har gjort en re-write på en re-write (se bilden till höger). Expressen hänvisar till Aftonbladet som hänvisar till Sûddeutsche Zeitung. Det är bara att hoppas att ingen länk i kedjan missuppfattade något.

I dag lyfter jag på hatten…

… för Svenska Dagbladet som har en reporter på plats och skriver om samma sak på ett bra sätt.

Intressant? Läs vad andra har skrivit om ,

Systemskiftet vid namnpubliceringar

Expressen var mycket snabba med att publicera namnet på Ola Lindholm när han misstänktes för narkotikabrott. Punkt 7 i Spelregler för press, radio och TV lyder:

“Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning.”

När Expressen namngav Lindholm fanns det inte ett uppenbart allmänintresse som övervägde den publicitetsskada Lindholm kunde lida om det skulle visa sig att han är oskyldig till brottet. Det faktum att han nu har blivit åtalad säger ingenting och det finns två skäl för det:

  1. Expressen visste inte att han skulle bli åtalad när de namngav Lindholm. De vet för övrigt fortfarande inte om han kommer att bli fälld för brottet.
  2. Att bli åtalad är inte att bli fälld. Ett åtal bygger på vad en person, åklagaren, tror i skuldfrågan och det ska inte på långa vägar ses som en sanning. Det är ingen slump att vi har domstolar och ett system med överklaganden.

Detta är något som aldrig skulle ha skett på 80-talet. Kom ihåg att svenska medier inte ens publicerade Christer Petterssons namn innan han blev fälld i tingsrätten. Här publicerar Expressen Lindholms namn för ett betydligt mindre allvarligt brott innan hans ens är åtalad.

Det är ett systemskifte.

Och så en lite lustig detalj…

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har inte koll på “Spelregler för press, radio och TV” för på sin blogg skriver han att de heter “Etiska spelregler för press, tv och radio”. Det heter de inte alls.

Staffan Dopping, Mårten Schultz och Mary X Jensen skriver mer.

Intressant? Läs vad andra har skrivit om , , , , , .

Med Eniro och sunt förnuft hade media kunnat genomskåda det

En kvinna har filmat något som hon var helt säker på var en U-båt i Stockholms skärgård och ett otal medier hakade på och rapporterade om “fyndet”. Historien förstärktes av att företrädare för försvaret tyckte att fyndet var intressant och att det i så fall kunde röra sig om den italienska U-båten Cosmos. Det är så dumt så klockorna stannar.

Ta en titt på bilden som kvinnan tog. Man ser ett gråsvart föremål med en liten upphöjning längst till höger.

Varningsklocka nummer 1

“Fyndet” gjordes i Baggensfjärden i Nacka. Forskaren Ola Tunander säger till Aftonbladet att “Om det är en minibåt på cirka 30 meter är en italiensk Cosmos MG120ER en intressant kandidat. Den har just en upphöjning i fören, som skulle passa med fotografiet och tornet är cirka 3 meter.

Om den väldigt lilla upphöjningen på bilden är tre meter hög så är det en enormt lång farkost vi pratar om, inte en på 30 meter.

Varningsklocka nummer 2

På Enrios hemsida finns sjökort. Fotografiet på föremålet är taget vid Baggensfjärden i Nacka (den röda pricken). Enligt sjökortet från Eniro sluttar botten där från 36 meter strax söder om pricken till 52 meter strax norr om den.

Någon borde ha ställt frågan varför en kapten på en U-båt skulle välja att gå upp till ytläge och exponera sig när det finns så gott om plats under ytan.

Varningsklocka nummer 3

Om den lilla upphöjningen är tre meter hög så rör det sig alltså om en väldigt stor U-båt och det är inget konstigt med det för det finns så stora U-båtar. Problemet med dem är att de är väldigt stora på höjden också. Sjökortet visar att det är 13 meter meter djupt i den enda infarten till fjärden (den blåa pricken) och det är helt enkelt för grunt för att en U-båt av den storleken skulle kunna ta sig in.

Varningsklocka nummer 4

Den svenske U-båtskaptenen Björn Hamilton säger till Aftonbladet att:

– Det här är ett flagrant exponerande och då blir man undrande om det inte finns en naturlig förklaring. Att det är ett annat föremål som ser ut som en ubåt.

Fler borde ha ställt sig frågan om en U-båtskapten skulle gå till ytläge när det är ljust ute.

Varningsklocka nummer 5

Baggensfjärden i Nacka har inget av militärt intresse. Om en främmande makt skulle vilja spionera där skulle det ha varit enklare att köra dit med en bil i stället för att krångla på det här sättet.

Upplösningen

I dag på förmiddagen visade det sig att det var en avloppsledning.

Intressant? Läs vad andra har skrivit om , .

Lena Mellin gör det igen

Tomas Bodström har valt att lämna riksdagen och Aftonbladets Lena Mellin analyserar. När jag gick på journalisthögskolan skrev jag och två studiekamrater vår C-uppsats (jag vet att det inte heter så efter Bologna men du förstår vad jag menar) om medias rapportering av Lars Danielsson efter tsunamikatastrofen.

Aftonbladet var en av tidningarna vi granskade och Lena Mellin återkom ofta. Vi slogs över att hon hittade på och ändrade sig fler gånger än vad vi kunde räkna och nu gör hon det igen.

I går skrev hon i en krönika att om Bodström väljer att stanna i USA ” är hans politiska karriär sannolikt slut.

I dag skriver hon i en krönika att “Men vi har inte sett honom för sista gången. Den saken är säker.

Kommentarer är överflödiga.

Intressant? Läs vad andra har skrivit om , , .

Tidningen Dagen gör…något konstigt

Annonsen som Tidningen Dagen inte vill ta in.

Via HBT-sossen ser jag att tidningen Dagen inte vill ta in en annons från Ekho som är en grupp för kristna HBTQ-personer. I P1 Morgon motiverar tidningens chefredaktör Elisabeth Sandlund beslutet med att annonsen skulle göra många av tidningens läsare upprörda. Hon tycker i stället att kristna homosexuella ska söka själavård som rekommenderar alternativ till att leva ut sin homosexualitet, till exempel celibat.

Det är minst sagt ett häpnadsväckande, men kanske inte så förvånande, påstående och tankesättet strider mot Europakonventionen då Europadomstolen (som inte ska förväxlas med EU-domstolen) har slagit fast att diskriminering på grund av homosexualitet inte är tillåten. Om man lyssnar på Elisabeth Sandlunds uttalanden i P1 Morgon är det tydligt att det är just det som är fallet här.

Enligt Kyrkans Tidnings redaktionsblogg får Dagen presstöd. När det beslutades att Nationaldemokraternas tidning Nationell Idag (inte min felskrivning, den heter så) skulle få presstöd deklarerade kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i Svenska Dagbladet att hon ville se över reglerna för presstöd:

– Presstödets uppgift är ju att främja mediemångfalden och därmed demokratin. Då kan man ju tycka att det är märkligt att en tidning som Nationell idag, som ju har en annan agenda som vi ser det, har fått presstödet.

Jag är tveksam till att ändra reglerna. Presstödet är ett sätt för staten att finansiera tidningar och jag är mycket skeptisk till att staten ska göra det baserat på vad staten tycker är politiskt lämpligt. Men…

… om man nu ska göra det borde man rimligtvis också se över presstödet till Dagen. Det är uppenbart att Dagen också vill diskriminera människor på ungefär samma sätt som Nationaldemokraterna vill. Diskrimineringen må ske på olika grund, även om jag tror att Dagen och Nationaldemokraterna är överens om just det här, men det är ändå en diskriminering som baserar sig på vad en människa är, inte på vad hon gör.

Intressant? Läs vad andra har skrivit om , , , , ,

Om du älskar Public Service…

… måste du rimligtvis reagera nu. Public Service bygger bland annat på ett oberoende från alla kommersiella intressen. Nu är Agneta Dreber föreslagen att bli ny ordförande i Sveriges Radio, ett uppdrag som hon ska ha samtidigt som hon är VD för branschorganisationen Livsmedelsföretagen som skriver på sin hemsida att syftet med organisationen är:

…en viktig roll i bevakningen av medlemmarnas intressen i olika för livsmedelsbranschen gemensamma branschfrågor. Därför verkar Li aktivt både nationellt och internationellt genom att skapa opinion, informera beslutsfattare, fungera som remissinstans, bevaka omvärlden, informera om och tolka regler, skapa branschöverenskommelser, mm.

Det är jag som har markerat det feta i citatet ovan.

Skapa information” och “informera beslutsfattare” är en omskrivning för lobbyism. Vi ska alltså ha en lobbyist som ordförande i det oberoende företaget Sveriges Radio. Det är mycket märkligt.

Bloggar om , , , , och annat Intressant.

Den ointelligenta reklamen

Under den senaste reklampausen i Spotify fick jag hör att jag borde lyssna på en skiva (heter det så nu för tiden?) av Cheryl Cole och att jag borde anlita Swedbank för att få reda på vad min bostad är värd. Cheryl Cole och Swedbank har kastat pengar i sjön, jag är dödsmetallare så jag har lyssnat på den här skivan de senaste veckorna (länk till er som inte har Spotify) och jag bor i en hyresrätt som jag inte kommer att tjäna ett smack på.

Detta är så dåligt på så många nivåer att jag inte riktigt vet var jag ska börja men jag kan göra ett försök.

Spotify vet bättre än någon annan vilken musik jag lyssnar på så de borde skicka reklam om att festivalen Metaltown i Göteborg i sommar, inte att Mika spelar i Annexet (som jag fick höra till leda för några veckor sedan). De har min adress så de skulle kunna ta reda på att jag inte bor i en bostadsrätt.

Detsamma gäller Göteborgs-Posten. Låt mig gå igenom reklamen jag läser på deras hemsida med en liten kommentar till var och en.

  1. GP-pucken – Jag läser aldrig några artiklar om ishockey på deras hemsida så de borde förstå att jag inte är intresserad av deras ishockeyturnering.
  2. Pensionssparande – De kan nog inte ha koll på mitt pensionssparande.
  3. Premuerera på GP – Det gör jag redan, de om några borde veta det.
  4. Match.com - Jag är lyckligt gift så… De borde veta att jag aldrig klickar mig fram till artiklar om dating, relationer eller hur man träffar den rätte.
  5. MeraJobb.se – Jag har redan ett jobb och jag är inte registrerad som arbetslös eller arbetssökande någonstans. På GP:s sida läser jag aldrig några artiklar som handlar om att söka jobb.
  6. Skidresor till fjällen – Jag läser inte heller någonting om skidresor eller skidåkning på GP:s hemsida.
  7. Visa upp din nyfödda bebis för släkten – Jag har ingen nyfödd bebis och jag klickar mig aldrig in på sidor där andra visar upp sina nyfödda bebisar. GP borde veta det.
  8. Biofilmer – Jag läser en hel del om filmer och jag bor ett par hundra meter från Göteborgs största biograf så här har de en poäng men den är förmodligen oavsiktlig.

Jag är inte programmerare och jag har väldigt dålig koll på vad som händer inne i en dator. Däremot kan jag konstatera att om någon skriver ordet “Gitarr” i ett mejl som kommer till min Gmail så får jag massa reklam om var jag kan köpa gitarrer. Google har bevisligen lyckats göra reklamen mer intelligent än svenska medier vars reklam är lika smart som en dammtuss.

Svenska medier har pengar att tjäna om de bara gjorde reklamen lite smartare.

Bloggar om , , , , och annat Intressant.

Politiken – Media: 147 – 1 (Minst)

Det senaste programmet av Medierna i P1 tar upp Fredrik Reinfeldts (och Göran Hägglunds) felsägning där han sa att det är 100.000 fler som arbetar i dag jämfört med 2006. Etablerade journalister som SVT:s Mats Knutsson och Aftonbladets Lena Mellin publicerade den felaktiga siffran till att börja med.

Jag har inget bevis för det jag kommer att skriva nu. Du får tro mig eller du får låta bli men…

…jag och min fru såg debatten tillsammans och vi reagerade direkt. Vi satt i soffan båda två och brast ut att det inte kunde stämma.

Det intressanta citaten hittar du vid nedanstående “klockslag” i partiledardebatten hos Agenda:

24:13 Fredrik Reinfeldt kommer med den felaktiga statistiken
24:58 Mona Sahlin svarar direkt att 140 nya personer har blivit långtidsarbetslösa varje dag det senaste året.
31:38 Göran Hägglund upprepar din felaktiga statistiken.

Politiker vill naturligtvis presentera en bild som är så positiv för det egna partiet som möjligt. Det finns många knep men två av de vanligaste är:

  • Välj vilken tidpunkt du ska räkna ifrån. Om du först har skurit ner och sedan har satsat ska du använda tidpunkten efter nedskärningen som startpunkt. Då kan du säga något i still med “Vi har satsat på X kronor sedan Y vilken har gett Z fler högskoleplatser/ händer i vården/högre lärartäthet i gymnasiet”.
  • Arbetslöshetsstatistik är lätt att tricksa med, det finns en uppsjö olika sätt att räkna så det är bara att välja och vraka. Lägg till exempel märke till att Mona Sahlin hänvisade till de långtidsarbetslösa i sitt svar på Fredrik Reinfeldts felaktiga siffra. Det är inte samma sak som att mäta den totala arbetslösheten men det är bättre utifrån hennes utgångspunkt. Jag har inte kollat upp det själv men jag utgår från det för annars skulle hon inte ha sagt så.

De som är politiskt aktiva på hög nivå är politiska djur. De tänker på sitt uppdrag i stort sett hela tiden, de slukar statistik med glädje och de funderar på hur de ska tolka den så att det gynnar deras sak. Till sin hjälp har de en stab av politiska tjänstemän som servar dem med information, beräkningar och underlag.

Svenska medier är inte i närheten av att ha samma personalstyrka. Det arbetar ett hundratal personer på Socialdemokraternas riksdagskansli och ytterligare 47 personer på det Socialdemokratiska partihögkvarteret i Stockholm. Mats Knutsson, som intervjuades i P1:s program, berättade att hans redaktion hade en person som sysslade med research. Jämför det med staben som Socialdemokraterna har till sitt förfogade och lägg sedan till staberna som de andra sex partierna har. Då förstår man att det kan vara svårt för Mats Knutsson och hans medarbetare att hänga med.

Det är varken realistiskt eller önskvärt att Mats Knutsson ska matcha de politiska partierna i antalet anställda. Däremot bör medierna göra som politiken alltid har gjort, anställ politiska djur med ett enormt intresse för politik och se till att inte LAS:a ut dem efter elva månader.

Bloggar om och annat Intressant

Gammelmedias RSS-policy

Nyhetsmedierna förstår inte mekanismen bakom RSS-flöden. Jag använder RSS-läsare för att följa bloggar och nyheter, det är lättöverskådlig det är väldigt enkelt att följa bloggar. Texten, eventuella bilder och youtube-klipp syns och när jag har läst trycker jag på K-tangenten som tar mig vidare till nästa inlägg. Grafiken är sämre än att gå in på “den vanliga” bloggsidan men det spelar ingen roll för det är inte typsnittet jag är ute efter.

Så är det inte med nyheter. På bilden ser du Svenska Dagbladets RSS-flöde som i dag har med Sarah Palin. Jag får se rubriken och den första raden i artikeln. Om jag vill läsa resten av texten måste jag klicka på rubriken så att jag kommer in på Svenska Dagbladets hemsida. Det är likadant för alla nyhetsmedier som jag har hittat.

Kalla det för i-landsproblem men det är minst sagt mossigt. En av poängerna med RSS-flöden är att man snabbt och enkelt ska kunna hitta och läsa det man vill komma åt. Jag mejlade till några av redaktionerna och frågade varför, Aftonbladet svarade:

Så var kutym när dom sattes upp för rätt många år sen. Vi pratar en del om att bjuda på lite till, kanske ingress och något mer stycke, men vi vill ju gärna få in läsaren på sajten…

Det är ett intressant svar på två sätt:

För det första använder Aftonbladet fortfarande av en kutym som “sattes upp för rätt många år sen“. Vi pratar om ett område där utvecklingen går framåt med rasande fart. Det som är aktuellt i dag kommer kanske inte vara det om några månader, ännu mindre om “rätt många år“. Ändå fortsätter det.

För det andra tyder det på ett konstigt resonemang om mediekonsumtionen för oss som använder RSS-flöden. Jag är intresserad av nyheten och jag vill veta vem som rapporterar den. Jag är inte intresserad av att se andra nyheter på till exempel Aftonbladets hemsida för jag bryr mig inte om kändisar, dokusåpor och popmusik. Om jag hade gjort det hade jag ställt in med RSS-läsare så att den följer det också.

Jag kan tänka mig att Aftonbladet vill att jag kunna se annonserna på sidan så att de får betalt men det går att lösa. Det är inga problem att ha reklambilder i RSS-flöden.

Gör om, gör rätt.

Bloggar om , och annat Intressant

Mer om den påstådda SD-”kapningen”

I går kommenterade jag opinionsundersökningen från TV4 och Kanal 5 där Sverigedemokraterna fick väldigt många röster. Jag vet att man inte ska älta och bli tjatig men jag kan inte låta bli.

Först trodde jag att det var fråga om en nätomröstning. Det är väldigt enkelt och billigt att slänga upp ett omröstningsformulär på sin hemsida och jag förutsatte att det var vad kanalerna hade gjort. Döm av min förvåning när jag får reda på att jag hade fel. Omröstningarna skedde med SMS vilket ger ett ännu sämre urval än en nätomröstning. I SMS-omröstningar kostar det pengar för dem som vill delta.

Enligt SVT var det en del av en satsning inför valet (se klippet nedan). TV4 är Sveriges största enskilda TV-kanal, jag hoppas verkligen att de skärper till sin valbevakning i framtiden för detta är helt enkelt för dåligt.

Bloggar om , , , , och annat Intressant

Meningslös läsarmedverkan

Ett antal svenska medier rapporterar att TV4 och Kanal5 misstänker att deras opinionsundersökning blev “kapad” av en grupp Sverigedemokrater så att partiet fick 46,1 procent. Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder förnekar att partiet har manipulerat undersökningen.

Jag har ingen aning om vilka som har deltagit i undersökningen men två saker vet vi. För det första har Sverigedemokraterna inte stöd av 46,1 procent och för det andra så uppmanar partier så gott som alltid sina medlemmar att gå in och rösta i tidningars nätundersökningar efter partiledardebatter.

Detta visar hur dåliga mediers omröstningar på nätet är. Resultaten av dem är inte representativt för befolkningen (vilket många av tidningarna påpekar med minimala bokstäver) men ändå används de ofta som underlag till artiklar som “Läsarnas dom, X vann debatten“.

Svenska medier brottas med sjunkande intäkter och det har blivit lite på modet att läsarna ska få vara med. Jag tycker att det är en utmärkt idé men det blir ett problem när det enda vi får delta i är meningslösa nätomröstningar som alla som alla ändå vet är felaktiga.

Bloggar om , , , och annat Intressant

Go to Top